معرفی ورزش پیلاتس
معمولاً، انسان‌ در دوران کودکی از نعمت رشد طبیعی و متعارف جسمانی برخوردار است، اما پس از دوران بلوغ، جسم افت کرده و شانه‌ها خمیده می‌شوند، عضلات شل و آویزان شده و نیروی بدنی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. برای حفظ نیروی بدن ورزش‌های متفاوتی طراحی شده‌اند و پیلاتس یا کنترولوژی نیز یکی از این ورزش‌ها است. علمِ کنترل بدن، نامی است که ژوزف پیلاتس برای این ورزش انتخاب کرده بود ولی پس از وی، برای احترام و حفظ خاطره او بازماندگانش نام پیلاتس را برای این ورزش متداول کردند. در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر در سرتاسر ایالات متحده به طور منظم به اتجام تمرینات مخصوص این رشته مشغول بودند و ۱۴٬۰۰ نفر مدرس پیلاتس در این کشور وجود داشتند.

کنترولوژی عبارت است از ایجاد هماهنگی کامل بین جسم، ذهن و روح. ابتدا، به شیوه هدفمند، افراد با روش کنترولوژی جسم خود را کاملاً کنترل می‌کنند، سپس با تکرار حرکات به تدریج پیشرفت کرده و یک نوع هماهنگی طبیعی در بدن ایجاد می‌شود. کنترولوژی باعث پرورش هماهنگی بین اعضای بدن می‌شود، حالت‌ها و حرکت‌های نادرست بدن را اصلاح می‌کند، همچنین نیروی بدن و توان ذهن را افزایش می‌دهد. انجام حرکات پیلاتس یا همان کنترولوژی و رعایت دستورالعمل‌های آن، پرورش جسمانی را به سطح مطلوب نزدیک می‌کند. با کمک علم کنترولوژی، مغز اختیار کامل جسم را در دست می‌گیرد؛ یعنی عضلات بدن از اراده فرد فرمان می‌برند.
کسانی که کنترولوژی را برای اولین بار تجربه می‌کنند، احساس سرخوشی به آن‌ها دست می‌دهد و به نظر می‌آید ذهن آنان پس از سال‌ها، از خواب بیدار شده است. این روش تمرینی از حرکات کنترل شده‌ای تشکیل شده که بین اعضای بدن و مغز هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در هر سنی که باشند بالا می‌برد.


فواید ورزش پیلاتس:

- عوامل مختلفی در ایجاد درد کمر نقش دارند. بی تحرکی یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های مزمن و ناتوانی جسمانی حرکتی از جمله کمر درد به شمار می‌آید. پزشکان بر این باورند سن ابتلا به کمردرد و دردهای مزمن در ناحیه ستون فقرات پایین آمده و از این جهت موضوع نگران کننده است. بخش بزرگی از کمردردها ناشی از سبک زندگی نادرست و پایین بودن سطح اطلاعات مردم در خصوص رفتارهای صحیح نشستن و خوابیدن و راه رفتن، جابه جایی اجسام، تحرک جسمانی کم و تغذیه نادرست است. در گذشته اغلب بیمارانی که از دردهای کمر شکایت داشتند در سنین میانسالی به بالا بودند اما امروز با زندگی مدرن، جوانان و نوجوانان نیز به جرگه تجربه کنندگان دردهای کمر پیوسته‌اند. تمرینات پیلاتس بر کاهش درد و افزایش استقامت عضلات شکم و پشت مبتلایان به کمردرد مزمن بسیار موثر است، آگاهی از وضعیت طبیعی بدن و توانایی برای حفظ پاسچر صحیح کلید اصلی این تمرینات است.

- تحقیقاتی که بر روی ورزشکاران ایـن رشـته صـورت گـرفته اسـت نشان می‌دهد ناهنجاری‌های اکتسابیِ آناتومیکی از قبیل گودی کمر ،افتادگی شانه، کوتاهی عضلات و دیگر ناهنجاری‌های آناتومیکی در ناحیه‌ی ستون مهره‌ها، در بدن افرادی که دست کم هفته‌ای دو جلسه از این تمرینات را اجرا کرده بودند به شکل محسوسی بهبود یافته بود.

- این رشته‌ی ورزشی، افزایش حجم عضلات، نظیر آنچه که در پرورش اندام و بـدنسازی و تمرین بـا وزنـه رخ می‌دهـد را تـوصیه نـکرده و به شما نیز نوید نمی‌‌دهد. پیلاتس فقط به کشیده تر شدن و بلند تر کردن عضلات تاکید داشته و صد البته انعطاف بدنی را نیز بسیار مورد توجه قرار می‌دهد.

- سایر شیوه‌های منتهی به فیتنس اعم از تمرین با وزنه و یا حتی تمرین با کش با توجه به اینکه فشار از خارج بر عضلات وارد شده و بدن نیز در کنترل فشارهایی که از بیرون بر آن وارد می‌شود گاهاً ناتوان ظاهر می‌شود اغلب مصدومیت زا بوده‌اند، هر چند که اجرای صحیح این تمرینات تا حدودی می‌تواند از بروز مصدومیت‌هایی که ممکن است در کمین فرد باشند پیشگیری کند. اما پیلاتس با عنایت به اینکه در جریان اجرا، نیرویی خارج از بدن به عضلات وارد نمی‌کند، مصدومیت زا نبوده و از سوی دیگر با توجه به اینکه تمرینات این رشته متمرکز بر افزایش انعطاف بـدنی و اصلاح ساختار بدن می‌باشند، می‌تواند در پیشگیری و درمان مصدومیت‌های ورزشی و یا حتی مصدومیت‌های غیر ورزشی که در جریان زندگی برای ما حادث می شود موثرتر واقع گردد.

- تنفس یک فرایند ناخودآگاه و خودکار است که توسط سیستم عصبی کنترل می‌شود، کاری که ما هر لحظه و هر روز حتی بدون این که بر آن تمرکز داشته باشیم انجام می دهیم و جالب است بدانید تکنیک صحیح تنفس اصلا راحت نیست و ما می‌توانیم زندگی‌مان را با شیوه‌ی صحیح تنفس بهبود ببخشیم. از مهمترین اصول پیلاتس تنفس است که آن را از دیگر روش‌های تمرینی ورزشی متمایز می ‌سازد، با مداومت بر انجام تمرینات پیلاتس می‌توان فرایند خودآگاه تنفس را تجربه و نظم و ریتم تنفس را تنظیم کرد.

- پیلاتس ورزشی است که تاثیر آن بر آب کردن شکم و پهلو ثابت شده است. حرکات پیلاتس بر روی عمیق ترین لایه عرضی شکم مانند یک کمربند کار می‌کنند و باعث تقویت عضلات میان تنه و کاهش توده چربی شکم و پهلو می‌شوند.

حسن موسوی
دارای گواهینامه مربی‌گری پیلاتس از فدراسیون ورزش‌های همگانی
و گواهینامه بین‌المللی مربی‌گری تی‌آر‌ایکس