صدمات ورزشی آسیب‌هایی هستند که به طور معمول در هنگام انجام تمرین در تیم‌های ورزشی، مسابقات، جلسات تمرین و یا فعالیت‌های تناسب اندام بروز می‌کنند. این نوع صدمات به دلایل گوناگونی همچون تمرین غیر اصولی، ادوات غیر تخصصی و ضعف در قسمت‌های مختلف بدن بروز می‌کنند.  یکی از اهداف این ورزش بازیابی توان از دست رفته بدن است که می‌تواند در بر طرف کردن آسیب‌دیدگی‌‌ها مفید باشد. ورزش پیلاتس چند دهه قبل، در زمان جنگ‌ جهانی دوم برای ریکاوری سربازان در آلمان توسط ژوزف پیلاتس طراحی شد. این ورزش می‌تواند باعث افزایش قدرت بدن و افزایش خود آگاهی از شرایط بدن شود.

صدمات ورزشی

در ورزش پیلاتس بدن به شکل کلی و یکپارچه در نظر گرفته می‌شود و تنها بر روی قسمت‌های آسیب دیده بدن کار نمی‌شود. پیلاتس فواید زیادی از جمله مدیریت بر روی بدن و کاهش ضعف‌های عضلانی دارد. پیلاتس کمک می‌کند که ورزشکاران بعد از آسیب‌دیدگی‌ هر چه‌ سریع‌تر بتوانند به ورزش اصلی خود باز گردند. سایر شیوه‌های منتهی به فیتنس اعم از تمرین با وزنه و یا حتی تمرین با کش با توجه به اینکه فشار از خارج بر عضلات وارد شده و بدن نیز در کنترل فشارهایی که از بیرون بر آن وارد می‌شود گاهاً ناتوان ظاهر می‌شود اغلب مصدومیت زا هستند، هر چند که اجرای صحیح این تمرینات تا حدودی می‌تواند از بروز مصدومیت‌هایی که ممکن است در کمین فرد باشند پیشگیری کند. اما پیلاتس با عنایت به اینکه در جریان اجرا، نیرویی خارج از بدن به عضلات وارد نمی‌کند، مصدومیت زا نبوده و از سوی دیگر با توجه به اینکه تمرینات این رشته متمرکز بر افزایش انعطاف بـدنی و اصلاح ساختار بدن می‌باشند، می‌تواند در پیشگیری و درمان مصدومیت‌های ورزشی و یا حتی مصدومیت‌های غیر ورزشی که در جریان زندگی برای ما حادث می شود موثرتر واقع گردد.

صدمات ورزشی

از دیگر فواید پیلاتس این است که بر روی اصلاح ساختار بدن کار می‌کند. این مساله ریشه بسیاری از آسیب‌دیدگی‌ها است. اگر ورزشکاران نشستن، ایستادن و انجام حرکات ورزشی خود را اصلاح کنند دچار آسیب‌دیدگی‌ نخواهند شد. بسیاری از آسیب‌دیدگی‌های ورزشکاران بر اثر فشار بیش از حد و نابجا بر روی ستون‌ مهره‌ها، مفاصل و عضلات بدن ایجاد می‌شود. با تمرینات پیلاتس ابتدا به شیوه هدفمند، افراد جسم خود را کاملاً کنترل می‌کنند، سپس با تکرار حرکات به تدریج پیشرفت کرده و یک نوع هماهنگی طبیعی در بدن ایجاد می‌شود. این تمرینات باعث پرورش هماهنگی بین اعضای بدن شده، حالت‌ها و حرکت‌های نادرست بدن را اصلاح می‌کند و نیروی بدن و توان ذهن را افزایش می‌دهد. به کمک علم کنترولوژی یا پیلاتس، مغز اختیار کامل جسم را در دست می‌گیرد؛ یعنی عضلات بدن کاملا از اراده فرد فرمان می‌برند، لذا زمانی که این ارتباط به صورت کامل برقرار شده و جسم کاملا در اختیار ذهن باشد احتمال آسیب‌دیدگی‌‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

حسن موسوی
دارای گواهینامه مربی‌گری پیلاتس از فدراسیون ورزش‌های همگانی
و گواهینامه بین‌المللی مربی‌گری تی‌آر‌ایکس